Stick in the Wheel - From Here: English Folk Field Recordings


De titel is wat verwarrend. Het debuutalbum van Stick in the Wheel heette namelijk From Here. Het bevatte bewust ongepolijste folk. De groep bestaat uit muzikanten die geen achtergrond in de traditionele folk hebben en dat maakte dat album zo verfrissend. From Here: English Folk Field Recordings is opgenomen met zeventien bekende en minder bekende muzikanten uit de traditionele folk. De hoes laat zien welke weg Ian Carter en Nicola Kearey aflegden voor hun veldopnames. De opnameprocedure was telkens dezelfde, twee microfoons en geen overdubs. Veelal vonden de opnames bij de muzikanten thuis plaats en anders in een andere vertrouwde omgeving. Een groot aantal van die artiesten kenden Ian en Nicola nog niet voor de opname. Dat verhinderde echter niet dat de meewerkende artiesten zonder uitzondering alle vertrouwen hadden in de integere bedoelingen van het duo. Het resultaat is een unieke verzameling, van praktisch alleen traditionele songs, die voor de artiesten in kwestie een bijzondere betekenis hebben. Het enorme tekstvel bevat hierover uitvoerige informatie. Grappig is dat Lisa Knapp haar inspiratie vond bij Martin Carthy en Rob Harbron bij John Kirkpatrick. Laatstgenoemde oudgediende schittert in de bekende traditional Here’s Adieu to Old England en Martin Carthy in The Bedmaking, een song die hij vroeger vaak zong in de jaren zeventig. Ook dochterlief Eliza verrast hier aangenaam met The Sea. Deze song staat ook op haar nieuwe, intrigerende album Big Machine. De sobere versie heeft duidelijk mijn voorkeur, omdat haar indringende zang en kenmerkende vioolspel hier veel beter tot zijn recht komt. Less is hier duidelijk more. Een aantal van de gebrachte werkstukken zijn a capella. Bijzonder fraai is Georgie van Nicola zelf, gezongen met haar vette cockney accent. Net als The Irish Girl van Stick in the Wheel collega Fran Foote. Maar zeker zo mooi is ook de uitvoering van Sam Lee van de overbekende traditional The Wild Rover. Hij zingt dit lied al vijfentwintig jaar en dat is te horen. Ook de a capella gezongen traditionals van de voor mij onbekende Stew Simpson en Men Diamler zijn indrukwekkend. Voor instrumentale intermezzo’s zorgen Spiro en Sam Sweeney. Ook de overige stukken zijn meer dan de moeite waard. Dit alles levert een essentieel traditioneel folkalbum op. Het zou me niet verbazen als deze manier van werken een vervolg gaat krijgen, want er zijn nog genoeg bekende en minder bekende artiesten te vinden om nogmaals een dergelijk album te maken.     

Theo Volk

Releasedatum: 17 maart 2017 Eigen beheer